duminică, 19 iulie 2009

Plăcerea - o forţă care atrage; suferinţele - forţa care respinge


Două forţe acţionează asupra noastră în acelaşi timp. Suferinţa ne împinge din spate, iar plăcerile ne atrag în mrejele farmecului lor, făcandu-ne să înaintăm. Dacă singura forţă care acţionează era numai atracţia spre noi plăceri, nu era posibilă înaintarea, de frica pierderii celor deja posedate de noi. Pentru a ne mobiliza, este necesară şi o a doua forţă, aceea a suferinţelor care ne presează să înaintăm, obligandu-ne să fugim de situaţia prezentă.
Păcatul orgoliului este mai mare decat acela de a ceda plăcerilor.
Rădăcina tuturor abaterilor, delictelor, încălcarea legilor, este dorinţa de plăcere. Cand încălcarea legii este rezultatul dorinţei , aceasta este ţinută în secret, din cauza jenei de a fi fost învins de o slăbiciune. Însă plăcerea de fi supărat este exprimată gălăgios, fără ruşine. Fiind supărat, esti sigur de dreptatea ta, fiind mîndru de această dreptate. Dar orgoliul tău te degradează spiritual, acesta fiind manifestaţia cea mai puternică a egoismului.
Suferinţele nu sunt menite a pedepsi, ci a-l determina pe om să se adreseze Creatorului său.
Dacă omul trece prin suferinţe fizice sau sufleteşti, sau are greutăţi economice, dar nu regretă faptul că este pedepsit de Creator, atunci suferinţa sa nu reprezintă o pedeapsă. Aceasta, pentru că pedeapsa trimisă de Creator nu a fost acceptată. Dat fiind că pedeapsa este o „ CORECTARE” a sufletului, omul care nu trăieşte pedeapsa ca atare, pierde ocazia de corectare conţinută în aceasta. Totuşi, nu trebuie să greşim crezand că pedepsele trimise nouă de Creator corespund principiului „după plată şi răsplată” din lumea noastră. Pedepsele nu ne sunt trimise ca urmare a unor greşeli, sau pentru că nu L-am fi ascultat. Ele sunt destinate a ne conduce spre Creator, spre a-L ruga să ne ajute, astfel apropiindu-ne de El. Strigătul către Creator, ca să ne uşureze suferinţa, conţine în sine recunoaşterea suveranităţii Lui, astfel reprezentand o corectare a noastră, mai importantă decat dacă omul îşi accepta suferinţa, pedeapsa fără a se ruga.De aceea,în rugăciunea expusă în faţa Creatorului, prin care îl implorăm să ne absolve de pedeapsă, omul nu cere să fie eliberat de ocazia de corectare! Prin însăşi producerea legăturii dintre om şi Creator, are loc un proces important de corectare, mai mare decat prin însăşi suferinţa.
RAV MICHAEL LAYTMAN

Niciun comentariu: